Thursday, June 12, 2008

DONAT OH DONAT


DONAT!!

Tentu ramai yang menggemari donat..?
Kalau tak suka donat, sayaaaaaang...sangat rugi(hehhehe) tak dapat menikmati kelembutan dan kesedapan sejenis kuih yang bulat ini.
Bercerita tentang donat, adik sepupuku pernah berteka-teki denganku.."kuih apa yang kalau kita makan, tengah dia mesti kita tak makan" puas ku fikir, rupa-rupanya jawapannya donat.

Tentang donat lagi..satu kisah yang sangat menyedihkan(hmm...sedih ke..geram kot), sewaktu tingkatan satu dulu, adala 2,3 orang budak lelaki kelasku menggelarkan aku donat( huhuhu:()..kenapa aku dipanggil donat? Fikirlah sendiri..penat aku menyumpah seranah mereka dalam hati, mujur gelaran itu hanya sementara, siapa pencetusnya?? sampai hari ini aku tak tahu tapi salah seorang daripada mereka ialah orang setaman denganku, mujur aku tidak menyimpan dendam, kalau tidak tentu susah mahu menjalankan gerakerja Islami di kawasanku(kerana keluarganya sangat-sangat komited dengan gerakerja Islami). Walaubagaimanapun, kegeraman itu masih ada setiap kali teringatkan "donat"(hehehe)..
Baiklah, sebenarnya aku ingin berkongsi sesuatu dengan pembaca-pembaca blogku ini(kalau ada yang bacalah kan :)) pagi semalam, aku berhasrat untuk menyediakan donat untuk sarapan pagi, oleh kerana aku memang suka mencari resipi dalam internet maka aku pun carilah resipi donat dari bermacam-macam blog, dan satu resipi tu, komennya amat menarik dan resipinya simple saja. Tapi aku dan makndak ku mengubahsuai sedikit sukatan tepungnya. Setelah semua bahan-bahan dimasukkan dalam bread machine bowl untuk diuli, makndak ku bertanya:

"takkan takda air kot?"

dengan yakinnya aku menjawab,

"ha'ah memang resipi dia macam tu",

"ehhh...mana boleh, macam mana nak uli kalau takdak air",

"marjerin kan ada",

"iisshh...kalau takdak air, takleh uli, dia jadi serbuk ja nanti"

aku berfikir( dan bayangkan juga),betulla kan, kalau takdak air, tepung+ marjerin=heheheh

"ha'ahla ondak(panggilan manja, hehehe) mana bleh, pastu macamana ni, habislah tak jadi"

Dengan kecekapan makndakku, akhirnya resipi itu diubahsuai lagi, lagi dan lagi..
Sementara Breadmaker menguli tepung itu, aku membuka kembali internet, ternyata hanya resipi itu yang tidak memasukkan air, resipi donat yang lain semuanya ada air.."macam tak jadik je donat nih"kataku dalam hati..pasrah(juga membayangkan yang aku sorang je yang akan makan donat tu, huhu)

Aku juga terfikir..macamana orang yang bagi komen tentang resipi itu semuanya kata menjadi, "hmm..mesti depa TIPU!! mana boleh tak boh ayaq!" "takpun memang depa suka makan donat serbuk,uhukz(dunkin donat pun tak reti buat)"

Setelah siap menguli, wow! hasilnya sangat menakjubkan, sangat cantik tekstur adunan tersebut, setelah dicanai dan dibiarkan adunan menaik, aku pun menggoreng donat-donat tersebut dan Alhamdulillah sangat sedap, lembut dan gebu, thanks to ondak yang sungguh bijak bab-bab rekacipta ini..dan adik sepupuku pun boleh membawa bekal ke sekolahnya, (dapat berjimat, maklumlah sejak minyak menggila harganya, penjimatan perlu!)

So, i want to share with all of you my doughnut recipe!
Bahan-bahannya,

1 cawan tepung roti

2 cawan tepung gandum

3 sudu besar marjerin

11/2 sudu yis(kalau nak tahu kaitan yis dan biotek? nanti kita bincangkan)

1/2 sudu garam

1/4 cawan gula halus(mesin sampai halus, tapi jgn sampai jadi icing sugar)

1/2 cawan air(jangan lupa pula!)

1/2 cawan susu low fat(atau full cream bagi yang ingin menambah berat badan)

minyak untuk menggoreng

gula untuk disalut di luarnya

Cara-cara membuatnya,

1. campurkan semua bahan-bahan dalam bread machine untuk diuli

2. kemudian leperkan adunan sehingga menjadi setebal setengah inci

3. terapkan adunan tersebut

3. tunggu adunan naik selama 45 minit

4. gorengkan

5. salut dengan gula

6. sedia untuk dihidang( dan makan!)


Begitulah cara-cara membuatnya, kalau takde breadmaker tak menjadi masalah, boleh diuli menggunakan tangan sambil exercise!

takde tepung roti? guna saja tepung gandum biasa dan mungkin boleh ditambah sedikit soda(sikit yang teramat, dalam secubit dua)
Moral of the story?:

1.belajar daripada orang tua(lebih pengalaman)
2.jangan percaya bulat-bulat apa yang dari internet(sebaliknya, banding dan bezakan dari pelbagai sumber)

No comments: