Monday, February 22, 2010

Benih-benih Rindu yang Bersemi

Dedikasi buat rakan-rakanku ;
Safiyah, Aishah, Mai, Zai, Suhaily, Rose, Majmuah 4 seluruhnya,
Suriati rakan sebilik di UM, Nilam Puri,
Fana, Ain, Shafra, Zaza, Wani, sahabat2 biotek seluruhnya..
Jua semua sahabat-sahabat yang pernah hadir dalam hidupku..





Benih-benih rindu ini mula bersemi,
Kala ku lalui kehidupan ini sendiri,
Sahabat, bayangan kalian sentiasa hadir,
Membuatkan aku terkadang senyum,
Terkadang menitiskan air mata,
Mengenangkan segala suka duka bersama...





Maafkan aku sahabat-sahabatku,
Andai sepanjang persahabatan ini,
Aku tidak memberi hakku sebagai sahabat,
Maafkan aku andai terguris hati kalian dengan kata-kataku,
Maafkan aku andai ada hajat kalian yang tidak ke penuhi..




Kala sendiri meniti hari di varsiti tercinta ini,
Melalui KPS, DTC, Tasik Varsiti, Fakulti juga Akademi,
Sungguh wajah-wajah kalian bagaikan tetap disini,
Meskipun realitinya tidak..




Sahabat-sahabatku,
Aku rindu munaqasyah bersama kalian,
Kala musim imtihan datang,
Segala kekusutan dapat dirungkaikan,
Bersama bersusah menghadam nota-nota kuliah,
Bersama tawakal menerima apa jua natijah..


Sahabat-sahabatku,
Kala aku rasa aku bodoh,
Kalian meyakinkan aku mampu lakukan,
Kala aku rasa malas,
Kalian memaksa aku menjadi rajin,
Kala aku rasa putus asa tidak memahami pelajaran,
Kalian berusaha memberi pemahaman...






Sahabat-sahabatku,
Haluan kita mula berbeza,
Ada yang sudah bekerjaya,
Ada yang sudah berumahtangga,
Ada yang masih selesa bercuti di rumah...
Apapun dan dimanapun kalian,
Doaku moga bahagia semuanya...




Aku masih di varsiti ini,
Menghirup udara nyaman kenangan 3 tahun yang berlalu..
Sesekali bayu berpuput,
Membawa benih-benih rindu,
Untuk disemaikan di tanah hati ini..
Hatiku membuahkan buahan rindu yang segar,
Dipetik cermat agar tak jatuh berderai menyembah tanah..
Semoga selamanya bugar buah-buahan ukhuwah ini..


2 comments:

nor_zaza_wani said...

aku jua merindui kamu...
kamu..ain..fana..shafra..wani..
tul ckp ko..bile xde..br dkenang..
rindu nye..nk g kedai photocopy fac sc..beratur pjg2..oder mesti 6 atau 7 set..cmpur si jabir tu..hehehe

TINTA PENUNTUT said...

hehe...betul2...rindunya..sentimentalplak rasanya sekarang ni...ingat lagi time gaduh2..lupa fotostat nota la, apa la..padahal 7 orang je pon..tapi mesti ada yang tertinggal..semoga berjaya semua orang..=)