Wednesday, May 5, 2010

Hai anak muda, bersediakah memimpin dunia?

Suatu pagi, umi sibuk bersiap-siap ke sekolah, sedang saya pula duduk di meja dan membelek-belek akhbar, umi bertanya:

"Global itu apa?"

"Global itu dunia, dunia global" jawab saya kurang pasti dan baru menyedari bahawa saya tidak memahami maksud perkataan itu sebelum ini.

"Bukan itu yang umi mahu, apa maksud global?" saya terdiam, memang saya tidak tahu menjawabnya, tetapi saya tahu penggunaannya. Rupanya saya perasan tahu.

Umi siap untuk ke sekolah, menyarungkan stoking di kaki. Saya juga masih membaca akhbar. Umi bertanya lagi :

"APCO itu apa?"

"APCO itu syarikat konsultasi milik Israel" Jawab saya, juga kurang yakin.

Umi membuka daun pintu, bersedia melangkah keluar, sebelum umi pergi, umi berpesan.

"Orang muda kena tahu semua itu, jangan pura-pura faham, jangan hanya membaca kepala berita, isinya perlu diteliti, dikaji, ok, umi pergi sekolah dulu, kunci pintu, kalau ada orang panggil buat tak layan saja, jemur kain, basuh pinggan, kemas rumah, masak untuk tengahari..Assalamu'alaikum"

Pagi itu, umi membuatkan saya berfikir dan bermonolog " Aku orang muda, mahu memimpin dunia kononnya, tapi, ilmu tak seberapa, disiplin tiada". Terbayang betapa disiplinnya orang Jepun dan betapa Yahudi yang tidak pernah berhenti mengatur strategi menghancurkan umat Islam.

Terus saya bangun dari kerusi, menyelesaikan kerja-kerja rumah, mengatur jadual supaya lebih disiplin. Ternyata saya berjaya untuk hari itu dan dua hari selepasnya. Hari berikutnya...hehehe..tapi tidak mengapa, azam baru untuk setiap hari yang baru, pagi dan petang yang baru..

Apa itu global?

Saya membuka kamus dewan, global maksudnya dari segi perkataan :

1. bkn dunia seluruhnya;
2. pd keseluruhannya, pd umumnya.

Globalisasi pula:

- fenomena yg menjadikan dunia kelihatan mengecil dr segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat: dlm era ~ sekarang ini, kita lebih terdedah kpd pengaruh budaya luar.

Apa itu APCO?

....belum habis dikaji....mungkin apabila isu ini sudah dingin baru saya siap mengkajinya, tidak mengapa..( semoga diri tidak terus-terusan LEMBAB begini, doakan saya)

Sekian,
Sekadar coretan insan biasa...

No comments: