Monday, October 4, 2010

Ujian itu tarbiyah

Ya Allah...tak tergambar peritnya hati ini menerima dugaan yang sebegini berat. Tak tergambar dek akal, tak terbayang di fikiran bahawa Allah akan menguji aku dengan ujian yang sangat menghancurkan hatiku. Ya Allah, kenapa ini yang harus aku lalui? Apa salah aku?

Hati aku tanpa segan menyalahkan Tuhan. Cepat aku tersedar, aku beristighfar. Aku teringat bait-bait kata Ustaz Pahrol Mohd Juoi yang kubaca dari blog beliau.

"Gunakanlah prinsip: Ujian hidup adalah satu didikan langsung daripada Tuhan, insya-Allah, kita akan dapat kekuatan dan ketenangan dalam menghadapi hidup ini. Talian hayat kita akan sentiasa “tersambung” dengan Tuhan. Percayalah, Allah mendidik kita melalui kesusahan, kesenangan, pujian mahupun cercaan.

Bila bertemu kesusahan, Allah mendidik kita tentang sabar. Bila bertamu kesenangan, Allah mengajar kita erti kesyukuran. Bila si miskin datang, itu peluang untuk mengamalkan sifat pemurah. Tetapi bila si kaya menjengah, jangan pula terjejas sifat qanaah. Ingat, Tuhan mendidik kita pada setiap masa, peristiwa dan manusia."

Ya Allah, ujian sekecil ini sudah membuatkan aku melatah, betapa lemahnya iman aku, syukur kau bukakanku jalan sebelum lebih jauh masalah ini pergi, syukur ujian ini membuatkan aku berfikir lebih waras.. Syukur kau kurniakan aku teman-teman untuk menenangkanku kala kau berikan aku ujian. Akhirnya sukmaku yang bergelora menahan sedih pilu bersuara, aku redha ya Allah kau berikan aku ujian ini.. Aku mengerti ujian itu bisa meningkatkan imanku, dan aku mengerti ujian ini sebagai kifarah dosa-dosaku....


1 comment:

Syahadah Hafeezah said...

"..Bila berjalan,
jangan takut memandang pijar mentari,
jangan membelakanginya,
kelak engkau melihat bayang-bayang sendiri..
pandanglah matahari tanpa ragu...
sinarannya akan menyambut hangat dan mengusir
segala kedinginan yang membeku dalam duka semalam..”

Maaaayaaahhhhhh =') I love you ukht!~