Wednesday, December 1, 2010

Omongan hati

Tesis. Suku pun masih belum siap. Terlalu banyak yang mahu dibincangkan. Tamak. Ya, aku mahu haloba dalam ilmu. Ramai mula bertanya-tanya, kapan usai sarjana? Aku hanya diam membisu, kekadang melemparkan senyuman kelat. Sungguh, baru ku tahu langit itu tinggi atau rendah, oh, rupanya sangat tinggi. Menggapai langit rupanya tidak semudah yang ku sangka. Tuhan, mudahkan urusanku dalam menuntut ilmu.

Aku menjeling buku-buku yang tersusun kemas dalam almari bukuku. Buku-buku sastera, sains dan haraki yang masih banyak yang belum diusik. Maafkan aku, aku belum menunaikan hakku ke atas kalian. Aku buntu. Aku perlu tumpu pada sarjana ini seketika. Ini juga cintaku. Ilmu agama yang membuatkan aku rasa selamat dengannya. Sungguh, aku tidak tersalah jalan. Mudahan begitu. Walaupun payah untuk ku hadam setiap isinya, tapi puas di akhirnya.


No comments: