Monday, December 27, 2010

Persidangan + cuti-cuti Pulau Pinang

Bismillah...

19 Disember 2010

Bertolak ke Pulau Pinang bersama Pakndak sekeluarga yang kebetulan mahu memenuhi undangan majlis perkahwinan anak sahabat mereka ketika di Mekah. Majlis perkahwinan itu tersebut berlangsung di Junjung, Kulim. Berjiran dengan Pulau Pinang. Sekitar jam 4 petang, kami tiba di rumah mertua kakak saya. Terima kasih kerana sudi menumpangkan saya selama 5 hari sebelum berangkat ke Langkawi. Allah sahajalah yang mampu membalas jasa kalian.

Hari pertama di Pulau Pinang, terhibur dengan keletah anak buah yang sungguh rajin!!




20 Disember 2010

Jam 5 pagi kakak menghantar SMS bertanyakan samada Siti(sahabat sepengajian) sudah tiba atau belum di Stesen Bas Butterworth. Setelah mendapat maklumat bahawa beliau sudah hampir tiba, saya, kakak, abang hafiz dan juga mehdi si kecil yang terpaksa berjaga awal pagi itu pergi menyambut beliau. Alhamdulillh, saya tidak keseorangan di Persidangan nanti. Gementar juga jika keseorangan.

Jam 8.20 pagi, kami bertolak ke Hotel Eastin, Queensbay, Pulau Pinang. Sepanjang perjalanan yang pendek itu, saya gunakan untuk berlatih supaya lancar ketika membentangkan kertas kerja. Ini merupakan pengalaman pertama saya membentangkan kertas kerja dalam bahasa inggeris. Alhamdulillah tiba jam 8.50pagi. Fasting and Sustainable Health Conference dianjurkan oleh Cluster Healthy Lifestyle, Advance Medical And Dental Institute(AMDI), USM.

Jam 9 pagi, bermula dengan Perasmian oleh Naib Canselor USM. Pertama kali juga berdiri untuk menyanyikan lagu universiti lain. Lagu Rasmi USM, Menara Ilmu. Siti berbisik kepada saya, "mana lagi best?". Minda yang sudah masak dengan lagu Varsiti sudah pasti memilih lagu Varsiti sendiri.=)

Jam 10 pagi, kelibat seorang lagi sahabat yang perlu hadir di persidangan tersebut, Mohd Afifuddin yang bakal menjadi staf AMDI masih belum kelihatan. Perbentangan pertama dari speaker jemputan bertajuk Science of Fasting: Aspect From Islamic Perspective. Jika diberi nilai 1-10, saya nilaikan 10! Ustaz Hussain Yee Abdullah yang membentangkan tajuk tersebut berjaya menghuraikan puasa dari perspektif Islam secara mudah dan memperlihatkan betapa Islam agama yang mudah.

Jam 11.30 pagi, giliran saya hampir tiba, saya mendapat giliran ketiga, giliran pertama Dr. Ratna Roshida dari USM, giliran kedua Prof Madya Dr. Nurdeng Dueraseh dan giliran keempat Prof Emeritus Dr. Jitender Mohan dari Panjab University, India. Wah! Saya? Masih belum punyai gelaran Dr. pada pangkal nama. InsyaAllah pasti ada masa akan datang. Amin. Gembira bercampur gementar dapat membentangkan kertas kerja bersama Dr. Nurdeng Deuraseh, sudah lama berhajat ingin berjumpa beliau, Allah ketemukan kami di sini. Kertas kerja saya bersama sahabat-sahabat bertajuk, "Significance of Sahur During Fasting According To Islamic and Scientific Fasting". Akhir perbentangan Dr. Nurdeng bertanyakan dua soalan kepada saya. Pertama, bagaimana dikatakan sahur itu seperti sarapan dengan budaya masyarakat yang bersarapan jam 9pagi? Dan kedua, bagaimana hendak menterjemahkan kepentingan tamar dengan makanan asasi di negara-negara lain. Urf, saya hanya menjawab soalan-soalan itu, tetapi turun sahaja dari pentas, saya sudah terlupa apa yang saya jawabkan. Saya memang selalu terlupa. Yang lebih melucukan, sebelum menjawab soalan, saya tanpa segan silu bertanya "what is the first question? i already forget". Huhu. Inilah pengalaman yang mengajar erti kedewasaan, pengalaman berada di universiti kehidupan.

Jam 1 petang, saya, siti dan afif makan tengahari semeja dengan Dr. Nurdeng, isteri beliau dan juga Dr. Ratna Roshida. Juga turut di meja tersebutt, seorang doktor perubatan dari Myanmar yang sedang melanjutkan pelajaran '3rd degree' dalam bidang public health. Sedang menjamu selera, Dr. Nurdeng dan Dr. Ratna membuka topik kemunduran orang melayu. Kata mereka, sifat malas bangsa melayu itu sendiri yang membuatkan bangsa ini mundur. Tanah orang melayu di Pulau Pinang hanya tinggal 1%! Oh bangsaku.. Pelajaran dari Dr. Nurdeng juga yang saya perolehi, katanya 'Ilmu ibarat benda di tengah meja (dengan membuat gaya meletakkan gelas air di tengah meja makan), untuk mendapatkannya perlu ada kerajinan, usaha dan disiplin, ini hanya satu contoh, bila sudah dapat ilmu, permasalahan apa pun yang datang, pasti dapat diselesaikan, insyaAllah, macam soalan yang saya tanyakan pada kamu tadi'.


Saudara Afif, Dr.Nurdeng, Pn Hayati(isteri Dr. Nurdeng) dan Dr. Ratna


Giliran siti dan saya pula bergambar

bersambung.....

No comments: