Tuesday, May 13, 2008

FANA, KOREA AND ME

Bismillah…11hb Mei 2008..Farhana sahabatku selamat tiba di Korea Selatan untuk program pertukaran pelajar dengan Inje University,Gimhae,Korea Selatan. Aku pula, baru saja selesai satu program motivasi di SMK Seri Pantai, program motivasi untuk pelajar tingkatan tiga Mudah-mudahan program itu sedikit sebanyak dapat memberi manfaat buat mereka. 10hb, ku terima mesej dari Fana,.."doakan fana...." dan aku tak sempat langsung membalasnya lantaran terlalu sibuk dengan program motivasi tersebut. Pagi 11hb aku cuba hubungi Fana, dan panggilan tak dapat disambungkan.dan..seawal 7 pagi aku berchatting dengannya yang ketika itu berada di lapangan terbang. Sejuk suhu di sana serendah 11°C. Fana meminta bantuanku untuk menghubungi ayahnya untuk memberitahu yang beliau sudah selamat tiba di Korea. Balik kampung kali ni…rumahku dapat signal internet wireless kepunyaan jirn sblh.Alhamdulillah..tak payah penat-penat nak daftar internet dah..heheh..Teringat kisah Temuduga Pertukaran Pelajar ke Korea ni, aku salah seorang pelajar yang terpilih untuk menghadiri temuduga tersebut yang dipilih berdasarkan PNGK. Tapi bukan rezekiku…Fana khabarkan padaku yang aku terpilih sebagai simpanan. Simpanan pun kira okla.
Peristiwa yang paling tak akan dilupakan ialah bila penemuduga tu kata pada aku..”your English is good, what is your highest achievement in English?”.,dengan rasa rendah dirinya..aku pun menjawab”em…I just get band 6 in MUET..”, “owh..excellent, band 6 is the best isn’t it?..”eh..NO..NO…band 3..”,jawabku dengan penuh rasa malu..Kadang-kadang bila teringat peristiwa tu, aku hanya tersenyum sendiri dan kadang-kadang automatik akan terjerit kecil. Rupa-rupanya memang benarlah setiap perkara yang terjadi punyai hikmah disebaliknya, siapa sangka selepas temuduga itu, aku memang benar-benar meminati bahasa inggeris dan aku tanamkan dalam hati aku akan kuasai bahasa ini for deen and ummah,insyaAllah and cuti ni aku nekad everyday I must to learn English..Alhamdulillah, Allah beri rezeki pada aku untuk meminati pelbagai bahasa. Setakat ni, aku mula belajar bahasa Urdhu, Sepanyol, dan Bahasa Agung Bahasa Arab pastinya.
Hari ni, aku berchatting lagi dengan fana, bertanya khabar dan berkongsi cerita..Rindu Malaysia katanya..Aku hanya tersenyum dan hatiku berbisik..”Baru dua hari sahabat.,belum 2 tahun”..Ya..Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri..lebih baik di negeri sendiri..Fana bercerita tentang makanan yang benar-benar "tak kena" dengan lidah melayunya..nasi dan sayur dan entah apa-apa masakan lagi..kimchi? langsung tak sedap katanya.
Apa-apa pun buat sahabatku Fana, kembara di negeri orang bakal memberimu seribu satu kenangan indah dan pengalaman yang tak ternilai harganya, semoga kau dapat mengutip seribu satu ilmu baru for deen and ummah. Selamat mengemudi ilmu bioteknologi khususnya dan ilmu tentang kehidupan yang berwarna-warni amnya. Aku?…dan aku disini, terus mendaki puncak tertinggi hidupku..ya..juga, mencari ilmu..pencarian yang tak akan berhenti sehingga ke liang lahad nanti.

No comments: