Tuesday, February 9, 2010

Mengintai Ilham dari Samarkhand



Balai cerap di Samarkhand


Bismillahirrahmanirrahim..

Samarkhand dan Bukhara merupakan dua bandar yang terletak di Uzbekistan. Apabila disebut kedua nama bandar ini, pasti ramai yang terbayangkan tentang sejarahnya. Saya masih baru belajar untuk menekuni sejarah. Masih bertatih. Namun begitu, saya sungguh teruja untuk berkongsi. Hanya perkongsian ringkas, namun, cukup untuk memotivasikan saya secara peribadi untuk menjadi muslim yang lebih cemerlang. InsyaAllah.

Observatorium di Samarkhand
Institusi Balai Cerap di Samarkhand, adalah institusi kedua yang dibina selepas Balai Cerap di Maraghah. Institusi ini dibina oleh Ulugh Beg mengikut asas yang dipelopori di Maraghah. Balai cerap merupakan tempat ahli astronomi memerhati cakerawala dan bintang.

Ibnu Sina Bapa Perubatan
Ibnu Sina, atau nama sebenar beliau ialah Abu Ali al-Husain Ibn Abdullah Ibn Sina merupakan tokoh yang terkenal dalam bidang perubatan. Namun begitu, kepakaran beliau bukan sahaja terhad kepada bidang perubatan malah beliau juga seorang ahli politik, ahli sains dan juga ahli falsafah. Beliau dilahirkan di Bukhara pada tahun 370 H(980M) . Karya Ibnu Sina yang termasyhur ialah Kitab Al-Qanun fi al-Tib. Pendapat Ibnu Sina yang perlu difahami masyarakat hari ini ialah, penyakit boleh ditolak dengan ketahanan badan yang tinggi. Pengambilan ubat hanyalah sebagai peransang kepada ketahanan tersebut. Tanpa ketahanan yang cukup dalam tubuh, ubat adalah tidak berfaedah.

Ilham dari Sejarah
Apabila kita menekuni sejarah sesuatu bangsa, iktibar dari sejarah yang kita pelajari itu amat berguna untuk perjalanan masa depan diri kita sendiri. Sebetulnya, faktor penolak yang membolehkan saya menyelongkar kembali sejarah ini ialah sahabat saya Zuhra. Zuhra seorang yang suka membaca, kerana itu tidak hairanlah mengapa beliau begitu rajin belajar. Zuhra mempunyai dua sarjana muda dalam Bahasa Inggeris dan juga Jurisprudence.

Pelajaran kedua saya untuk kelas Bahasa Uzbek percuma bersama beliau kali ini adalah mengenai Musim dan juga tatabahasa yang benar-benar memeningkan,


Musim/ Season/ Fasllar

Winter
Qish

Spring
Bahor

Summer
Yoz

Autumn
Kuz

Sun
Quyosh

Moon
Oy

Star
Yulduz

The Sky
Osmon

The Earth
Er
Rujukan:

1. Wikipedia
2. Shaharir et. al., (1985) Pengenalan Tamadun Islam Dalam Sains Dan Teknologi. DBP : Kuala Lumpur.
3. Mahmood Zuhdi, (2003) Tokoh-tokoh Kesarjanaan Sains Islam. DBP : Kuala Lumpur.

No comments: