Thursday, February 4, 2010

MY NAME IS ZUHRA

Bismilllahirrahmanirrahim...

Suatu hari, selepas solat maghrib di surau kolej (surau blok A yang jarang-jarang ada jemaah), saya berkenalan dengan seorang pelajar sarjana dari Uzbekistan. Pertama kali saya melihat wanita ini, saya meneka, tentu dia dari Iran, kerana terlalu ramai orang Iran di Kolej ini(khususnya di blok A) sehinggakan terkadang saya rasa seperti berada di Iran. Selepas menyapanya, saya bertanya namanya, "My name is Zuhra". "Where're you come from?", Uzbekistan. Dengan lagak konon-kononnya tahu di mana Uzbekistan, saya pun bersuara, "Yeah, i know, Uzbek is near with Iran right?"(tanpa mempedulikan grammar betul atau salah). "Noo", "Owh, near with Russia, right!"dengan semangat saya meneka. "Noo"jawabnya sambil ketawa sedikit. "Uzbekistan is near by Kazakhstan to the west and to the north, Kyrgyzstan and Tajikistan to the east, and Afghanistan and Turkmenistan to the south. Banyak Zuhra bercerita tentang Kazakhstan, dari soal sejarah hinggalah soal politik negara, semuanya diceritakan dengan penuh bersemangat. Saya terfikir, bagaimana jika saya ke negara orang, apa yang saya boleh ceritakan pada mereka? Saya hanya tahu Malaysia terdiri daripada 13buah negeri, 3 Wilayah Persekutuan. Ada kaum cina, India, Melayu, Iban, Kadazan, Dusun dan sebagainya...Selain daripada itu, politik? saya hanya tahu barisan nasional dan pakatan rakyat, apa lagi? Sejarah? Tak tahu menahu....Aduuh...Terasa betapa TEROK nya diri ini... sebagai tanda persahabatan kami, Zuhra mengajarkan saya bahasa Uzbek, sangat teruja kerana saya memang peminat pelbagai bahasa.

Bahasa Uzbek
Bahasa Uzbek dituturkan di Uzbekistan, Kyrgyzstan, Afghanistan, Turkmenistan, Tajikistan, Russia, juga segelintir di China dan Israel si negara haram. Pelajaran pertama yang saya belajar ialah, Greetings.

Greetings/ salomlashish

Good morning
Hayirli tong

Good day
Hayirli kun

Good evening
Hayirli kech

What are u doing?
Nima qilyapsan?
Nima qilyapsiz(for older)?

How are u?
Qalaysan/siz?
Yaxshimisiz/san?
Tuzukmisiz?
R : Yaxshiman/ Tuzukman

I
Men (sebutnya Miyen)

You
Sen (sebutnya Siyen)

He, She, it
U

We
Biz (sebutnya bez)

They
Ular ( bukan ular sawa atau ular tedung ye)

Samarkhand dan Bukhara
Samarkhand dan Bukhara adalah dua bandar yang terletak di Uzbekistan. Tentu sahaja ramai yang tahu tentang dua bandar ini...apa ya yang menarik?
Hm....

2 comments:

nor_zaza_wani said...

bgsnye ko mayah..tya la lg..i luv u dlm bhs tu pe?hehehe leh aku blaja lg ni

TINTA PENUNTUT said...

eh..eh..zaza..ke situ plak ye..