Thursday, April 8, 2010

Lelucon yang memotivasikan

Malu untuk saya suarakan yang terkadang ada lelah menyinggah dalam perjalanan untuk menambah ilmu ini. Malu, iya, kerana terkenang ulama'-ulama' dahulu walaupun kehidupan mereka tanpa laptop, internet mahupun sistem opac untuk pencarian buku, tetapi mereka berjaya menghasilkan karya-karya ilmu yang amat bermanfaat buat ummah. Saya pula, ke perpustakaan, mencari bahan, kemudian menyalin atau fotostat sahaja dahulu yang mana dikira perlu dan penting.

Namun perasaan lelah itu hadir juga. Kala lelah itu hadir, saya berusaha menukarkannya menjadi mampir. Ada tiga kata-kata semangat yang saya "ter"jumpa. Mungkin si pemberi tak merasa pun ianya bakal memberikan semangat kepada saya.

Pertama, tika membaca status-status di facebook (buku wajah atau wajah buku, entah), status Hamidi Yusoff, biras saya membuatkan saya terus menekan butang pangkah untuk menutup facebook. Statusnya ialah :
"Kewajiban lebih dari waktu yang dimiliki, jangan berkhayal lagi"

Kedua, tika saya terlalu banyak tidur, saya bermesej kepada kak niswa, kawan kakak saya zaman sekolah dulu, "Akak, banyaknyaaa tido hari ni, tak taula apa nak jadi". Kak niswa membalas:
"Jadilah manusia biasa yang menggunakan akal"

Ketiga, tika penat membelek satu persatu rujukan yang diperlukan di perpustakaan Pusat Islam, saya menghantar mesej mengadu penat kepada kak sabil, kakak yang mempunyai nama yang sama dengan kakak saya, dia menjawab:
"Bercintalah dengan library sebelum library mencintai kamu"

Walaupun saya tidak mengerti apa sebenarnya yang dimaksudkan kak sabil tetapi ketawa saya tika membacanya, sekaligus lelah itu hilang. Itulah lelucon yang memotivasikan.

Terima kasih kepada semua yang memotivasikan diri ini, secara langsung atau tidak.
Semoga berjaya semuanya. InsyaAllah.


No comments: