Friday, April 16, 2010

Seputar Future Of Muslim-Christian Dialogue : Prospects And Challenges

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, hari ini saya dan rakan saya Zuhra berkesempatan menghadiri Future of Muslim-Christian Dialogue: Prospects and Challenges yang dianjurkan oleh International Institute of Advanced Islamic Studies Malaysia. Moderator bagi dialog ini ialah Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar, manakala speaker yang dijemput ialah Dr. Olav Fykse Tveit dari Norway yang merupakan General Secretary, World Council of Churches.

Setiap kali saya menghadiri Dialog antara agama dan apa sahaja program yang berbentuk inter-faith, saya akan bicara sendiri. "Perlukah aku pergi? Bukankah ini seolah-olah aku mengiktiraf agama lain?....dan banyak lagi persoalan yang timbul di benak saya. Sebelum ini, saya menghadiri program Pemuda Persatuan Ulama' Malaysia tentang wanita dan kanak-kanak menurut persepktif pelabagai agama.Apabila keseluruhan forum nampak seperti ingin menyatakan semua agama adalah sama, ternyata salah seorang panelnya, Prof Dr. Mat Rofa Ismail sangat bijak berhujah tentang betapa tiada agama yang lebih tulen dan asli melainkan Islam. Lega.

Walaubagaimanapun, dialog hari ini lebih menarik. Jika program sebelum ini hanya dipenuhi dengan penganut Islam, tetapi dialog hari ini nisbah penganut Islam kepada penganut agama lain adalah sama, bahkan boleh juga dikatakan mungkin penganut Islam yang hadir lebih sedikit. Dialog dimulakan dengan ucapan Dr. Olav mengenai Christian di Norway dan hubungan mereka dengan penganut Islam. Majoriti penduduk Norway adalah penganut Kristian iaitu 85%, manakala 15% yang lain adalah Islam, golongan yang digelar Humanities dan juga Atheis. Dr. Olav mengulas bahawa apa yang menjadi prinsip mereka ialah berbuat baik kepada semua orang. (telinga yang mendengar mungkin tidak sama dengan mata yang melihat, wallahu'alam).

Selepas 20 minit , sesi soal jawab bermula. Majoriti peserta mahu bertanyakan soalan. Saya seperti biasa, bisu. Hanya mengulas di dalam hati. Soalan-soalan yang ditimbulkan ialah:

-Monopolize of God
-Mengapa agama lain disebut sebagai non-muslim di Malaysia
-Mengapa ada golongan yang menentang adanya dialog antara agama di Malaysia
-Semua perkara yang ingin dilakukan di Malaysia hancur disebabkan politik
-Perlunya pendidikan diperingkat awal mengenai agama-agama lain
-Kenapa bila perayaan kaum lain kaum melayu tidak ramai yang hadir.

Dan banyak lagi soalan-soalan. Bagi generasi muda pula, mereka melontarkan persoalan, What was happen actually in our country? We as young generation never have any problem to understand each other wether we are from different religion. Itu pandangan orang muda. Tetapi mungkin tidak mewakili semua.

Saya hanya menarik nafas gelisah, bercakap sendiri di dalam hati. What is my answer for all these question?. Banyak pro dan kontranya juga dialog seperti ini. Saya terlalu jahil untuk mengulas apa pun. Tetapi saya akan terus belajar. Terus menghadiri program seperti ini. Saya mengharapkan adanya "Ahmad Deedat " baru di Malaysia.

Dunia ini ciptaan siapa ya? Allah. Agama apa ya yang diredhai di sisi Allah? Islam.
Islam itu tinggi, tiada yang lebih tinggi darinya.
Islam adalah penyelesaian kepada semua masalah.
Kembalilah kepada Islam.....
Wallahu'alam.


Dr. Olav


Sesi dialog

Bertukar cenderamata(atau lebih tepat, bertukar hasil penerbitan)


**Saya juga berkesempatan membeli buku karangan Prof. Emeritus Datuk Dr. Osman Bakar, Tauhid dan Sains. Sebelum ini saya meminjam versi Bahasa Inggerisnya dari Perpustakaan Universiti, tetapi ternyata mencabar minda untuk memahaminya. Tanpa segan silu saya menceritakan yang saya tidak memahami versi Bahasa Inggerisnya kepada Prof semasa meminta beliau menandatangani buku tersebut. Beliau tersenyum dan ketawa kecil, tetapi tentu beliau sangat berdukacita dengan orang muda yang malas memerah otak seperti saya. Hmm...berubahlah wahai diri..

No comments: