Friday, April 23, 2010

Sehari di UniRAZAK

Pada 13 April yang lalu, saya berkesempatan mengunjungi seorang rakan sekursus, Mohd Afifuddin Mohamad yang menjawat jawatan pensyarah di Universiti Tun Abdul Razak, Kelana Jaya. Hasrat hati sebenarnya adalah untuk melihat beliau mengajar, tetapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Beliau meminta saya, dan dua orang lagi sahabat (kak aishah dan kak sabil) untuk memberi sedikit pengisian lantaran silibus pengajarannya sudah diselesaikan. Kak sabil dan kak aishah ternyata sangat mahir dalam pengucapan awam, kak aishah mengambil sarjana dalam bidang dakwah dan kak sabil pula mengambil sarjana bidang al-Qur'an dan Hadith, ternyata bakat mereka sebagai pendakwah terserlah pada hari itu. Saya pula, jenuh memerah otak berfikir pengisian apa yang perlu saya kongsikan.

Generasi Muda Kini

Peluang untuk bersama segelintir mahasiswa UniRAZAK adalah satu pengalaman yang memberi banyak pengajaran kepada saya secara peribadi. Usai pengisian diberi, ada 2, 3 kelompok mahasiswi datang mengadukan masalah. Pelbagai masalah hinggakan saya terkelu lidah, tidak tahu apa yang perlu diresponkan. Sewaktu saya bertanya kepada pelajar-pelajar lelaki siapa yang merokok, 4/5 daripada mereka merokok. Sedih, jika saya yang tiada pertalian kekeluargaan dengan mereka merasa kesedihannya apatah lagi ibu bapa dan adik mereka. Langsung teringat adik lelaki seorang di rumah. Teringat ibu dan ayah menatang anak-anaknya bagai minyak yang penuh. Akhirnya...Allahu ya Ghafur, Ighfir zunubana...

Antara masalah yang diadukan kepada kami, masalah lesbian, masalah keluarga, masalah aurat juga. Zina? juga ada. Aduhai...saya memang sentiasa mengeluh panjang. Memikir apa senjata saya untuk memerangi penyakit-penyakit sosial ini. Saya yakin pemimpin-pemimpin hari ini lebih memikirkan masalah ekonomi, politik (bagaimana mahu merampas ini dan itu), hubungan antarabangsa(bagaimana mahu menjadi sekutu yang baik bagi kutu-kutu yang lain), tetapi masalah sosial ditolak tepi. Saya yakin memang pemimpin-pemimpin hari ini begitu, masakan tidak, mereka sendiri suka dan gembira melihat telatah anak-anak muda hari ini yang suka berhibur. Sebagai contoh, ketika menghadiri satu jamuan, yang berucap malam itu ialah seorang menteri, dengan riak gembiranya, dia (eh...silap, beliau) menzahirkan kebanggaannya dengan anak-anak muda yang pandai menyanyi, bersuara lunak dan berpakaian mendedah sana-sini. "kalau masuk Malaysia Idol, mesti menang ni" kata pak menteri itu. Gulp? wah, pak menteri ini memang berpandangan jauuuuuh....hmmm...


Persatuan Mahasiswa Islam Unitar (Permai)

Kagum saya bukan sedikit kepada penggerak-penggerak persatuan ini. Mereka begitu komited dalam pendirian beragama dan dalam mengadakan program-program da'wah dalam kondisi mahasiswa di situ yang majoritinya sudah jauh dari agama saya kira(juga yakin). Salah siapa semua ini. Malas untuk mendendangkan lagu bangau oh bangau, cuma renungkan dan fikirkanlah bersama. Sama-sama mengambil tanggungjawab, insyaAllah Malaysia Baru akan muncul jua.

Tahniah buat penggerak PERMAI...barakallah fikum jami'a..

Belajar melalui pengalaman

Kunjungan ke UniRAZAK tempohari adalah satu pengalaman yang berharga. Menyedarkan diri dengan tanggungjawab yang berjuta, amanah yang tak pernah ditunaikan dengan baik dan menyedarkan diri untuk terus belajar menjadi da'ie yang baik. Pertama, saya mahu menjadi da'ie yang baik kepada adik-adik yang membesar dalam persekitaran yang merosakkan, kala rokok dan dadah dijual bagaikan gula-gula di kampung saya, owh, sungguh menakutkan. Ya Allah, selamatkanlah aku dan keluargaku dari api nerakaMu.

Syukur yang utama buat Allah pengatur segalanya, Tahmid. Juga terima kasih buat Ustaz Afifuddin yang mendedahkan kami dengan pengalaman ini, juga terima kasih kerana belanja makan...:), semoga dimurahkan rezeki selalu..

kata hati : Rokok..rokok...rokok...kaulah musuh utamaku..benci..kenapalah kerajaan bodoh sangat benarkan penjualan rokok yang dah sah-sah merosakkan anak bangsa..siapla kerajaan, kalau kerana kau adik aku rosak, aku takkan lepaskan kau kerajaan...eiii..kera sungguh..pikir macam kera..memang geram sungguh..:'(

No comments: