Sunday, April 18, 2010

Menjejaki Pejuang

Selepas menghadiri Dialog Muslim-Christian, saya teringat pada Allayarham Syeikh Ahmad Deedat yang sangat lantang dalam sesi perdebatan antara agama. Semoga Allah sentiasa merahmati beliau.

Saya menonton dialog-dialognya di dalam youtube, menambah pengetahuan, dan video di bawah ini sangat menyentuh hati. Menitis air mata kala menontonnya. Terkenang siti (nenek) di kampung juga. Syeikh Ahmad Deedat menderita sakit angin ahmar selama 4 tahun,siti pula sudah melebihi 10 tahun. Syeikh Ahmad Deedat diakhir hayatnya hanya terlantar di katil, tetapi otaknya, MasyaAllah, walaupun hanya berkomunikasi menggunakan kod nombor, dalam keadaan uzur, tetapi beliau mampu memberi respon yang sangat baik. Itulah otak orang berilmu, dekat diri dengan Allah.

Bagaimana ya kita kelak, bila tua datang menjemput, masihkah mampu mengingati ilmu. Sedang kala muda hati dan lidah jarang dibasahi zikrullah, tetapi selalu dibasahi lagu-lagu yang melalaikan.Akal pula jarang berfikir keagungan Allah. Tetapi selalu berfikir dunia yang sementara.

Syeikh Ahmad Deedat sudah lama meninggalkan kita..adakah ada penggantinya? Tentu ada..setiap yang hilang pasti ada pengganti. Tetapi siapa? Kenapa bukan kita?

1 comment:

Artzlizan said...

semoga beliau dicucuri rahmat dari Ilahi...