Tuesday, June 8, 2010

Rachel Corrie

Semalam, aktivis-aktivis kemanusiaan yang menaiki kapal MV Rachel Corrie, selamat pulang ke tanah air. Kapal yang sebelum ini dinamakan sebagai LINDA ditukarkan nama kepada Rachel Corrie bersempena nama seorang aktivis Gaza dari Amerika yang terbunuh di tangan Israel.

Usia yang muda, beliau meninggalkan dunia setelah berjuang atas nama keadilan dan kemanusiaan. Usia 23 tahun, berani menentang kekejaman yahudi,bagaimana pula muda-mudi yang berusia 23 tahun di Malaysia hari ini? Termasuk saya tanpa kecuali, masih leka...

Perjuangan membebaskan Palestin pasti tidak akan terhenti, kerana Janji Ilahi, kemenangan itu pasti..

Berjuang, terlalu banyak pilihan yang diberikan Allah dalam perjuangan. Berjuanglah dengan apa cara sekalipun, jika seorang pelajar, sudah pasti belajar adalah perjuangannya. Kita mungkin tidak mampu untuk ke Palestin mengangkat senjata, namun, yakinilah dengan senjata ilmu di dada, kita kuatkan diri dan saudara seagama, membina masyarakat yang soleh, memilih pemimpin yang soleh, membina negara yang soleh, dan akhirnya, kekuatan yang ada kita gunakan menentang Zionis Laknatullah.

Baldatun tayyibah wa rabbun ghafur...


No comments: