Monday, July 30, 2012

Topik yang sama..Kisah yang berbeza

Visa U.S

Bismillah, Alhamdulillah, Ramadhan keenam hari ini, semoga diizinkan Allah agar dapat menikmati keindahan beribadah di bulan Ramadhan. Alhamdulillah, Ramadhan 1433H, berpuasa bersama suami. Bersahur dan berbuka bersama suami, rezeki tahun pertama perkahwinan. Suami masih bercuti. Tahun-tahun akan datang, wallahu'alam.

Hari ini, usai solat Subuh, saya menemani suami ke Kedutaan U.S, untuk menghadiri temuduga  permohanan visa U.S pada jam 7.40 pagi. Kebetulan, ada seorang lagi pelaut MiSC juga ketika itu datang untuk membuat permohonan yang sama. Dua jam menunggu di luar kedutaan, akhirnya saya dapat melihat kelibat suami sedang menuruni tangga kedutaan, bermakna urusan permohanan sudah selesai, dari jauh saya tersenyum melihat suami, dan senyuman saya dibalas. Alhamdulillah. Rupa-rupanya, sebelum memasuki kedutaan, segala benda perlu ditinggalkan di pintu gate, termasuk tali pinggang juga perlu dibuka. Oh..memang dasar pengec*t Amerika niiiiiii.............

Sampai di rumah, kami bersembang-sembang tentang prosuder visa U.S yang sangat melecehkan. Sedang rancak bersembang, saya teringat pada seorang pelaut MiSC yang kami temui tadi. Kata abang, beliau belayar dengan kapal chemical, pernah belayar 9 bulan kerana tiada reliever, sebab tak ramai yang ada visa U.S. Dalam hati, saya berdoa, janganlah perkara yang sama berlaku pada abang. Amiin.

MT Bunga Alpinia


Petang, hari yang sama. Umi menelefon, "Ada tengok berita tak?", "Takde, tak bukak TV lagi hari ni, kenapa?", "Kapal MiSC terbakar kat Labuan, kena sambar kilat masa isi minyak". "Ha?", dengan segera saya membuka internet dan mencari info berkenaan kapal tersebut. Ya Allah! MT Bunga Alpinia, kapal chemical kata abang. Terkedu, walaupun bukan suami saya salah seorang dari krewnya, tetapi ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa. Apalah perasaan ahli keluarga mereka, ibu, ayah dan isteri mereka, adik -beradik dan saudara mereka. Sugul sebentar, saya memeluk erat abang, syukur abang di sisi.

Semoga Allah mencucuri rahmat kepada mereka yang terkorban. Semoga sabar dan redha mengiringi ahli keluarga mereka. Al-Fatihah.


No comments: