Tuesday, June 5, 2012

Typhoon Mawar dan Gunung Fuji

Lewat email, abang mengirim khabar tentang pelayaran ke Shimizu kali ini sedikit terganggu dengan 'typhoon mawar'. Pertama kali abang bercerita tentang typhoon, saya bertanya 'typhoon? typhoon tu apa?', 'typhoon....typhoon....', jawab abang  yang langsung tak menjawab persoalan. 'Typhoon tu bakteria ke? Dalam hati saya berkata sendiri (ha...kan dah merapu, sebenarnya saya teringat typhoid fever, demam yang disebabkan jangkitan bakteria Salmonella enterica). Disebabkan ejaan dan sebutannya lebih kurang, saya pun meneka sesuka hati saya. 'Bukan....typhoon tu.....typhoon tu.......typhoon tu taufan'. 'Oooooooooooooooooooooooooooo..taufan' (kan senang cakap taufan dari awal). Itulah bermulanya kisah perkenalan saya dengan typhoon.

Kali ini, taufannya bernama typhoon mawar. Eh, sedapnya nama taufan, sama dengan nama bunga? Pernah saya mendengar ceramah ustaz Shamsuri, katanya kebanyakan nama fenomena alam dinamakan dengan nama perempuan. El Nino, La Nina, dan taufan mawar?. Sengaja untuk mengurangkan kegerunan ( kot ).

Saya, seperti biasa, apa sahaja yang baru yang keluar dari mulut abang, itulah yang paling rajin saya kaji. Yang tak wajib dicari, cepat saja saya mencarinya, yang wajib (tesis), em........penat memaksa diri mencari bahan untuk menyiapkannya!!. Cari dan  cari, memang banyak sumber tentang taufan mawar ini. Dan melihat gambarnya dari imej satelit, cukup menggerunkan saya. Mula saya terbayang keadaan kapal abang yang bergoyang depan belakang, kiri dan kanan, ditambah pula dengan lautan yang bergelora............ Takut dan menakutkan.

Gambaran taufan mawar di Philipine sea.


Hari ini, khabar abang, cuaca sudah kembali baik, dan kapal Puteri Nilam Satu sudah dapat memasuki Pelabuhan Shimizu, Jepun. Lewat sehari dari jadual sepatutnya. Kelewatan yang disebabkan typhoon mawar. Alhamdulillah, asalkan sampai. Kata abang lagi, pemandangan Gunung Fuji dapat dilihat dengan jelasnya dari pelabuhan Shimizu. Huh, sengaja membuatkan saya cemburu. Tak mengapalah, saya pun boleh juga melihat Gunung Fuji. Tak perlu ke Jepun, hanya perlu duduk di depan laptop : ). Teringat semasa saya berada di darjah 5. Saya menggunting satu resepi daripada majalah kepunyaan umi, majalah Jelita kalau tak salah saya. Majalah itu agak mahal dan tentunya umi terkejut melihat bukunya digunting. Tapi apakan daya, saya terlalu pantas membuat kerja. Saya menggunting resepi ayam golek fujiyama daripada buku majalah tersebut. Umi hanya mampu menggelengkan kepala. : ) Dek kerana resepi itu jugalah saya mengajak umi membeli ayam dan saya tidak membenarkan peniaga ayam tersebut memotong ayam menjadi potongan yang lebih kecil kerana saya mahu umi memasaknya seekor, seperti dalam gambar resepi yang saya gunting. Pulang ke rumah, umi memujuk saya supaya membenarkan umi memotong ayam kepada empat bahagian, kata umi, lebih senang dimasak dan senang untuk umi mencucinya. Akhirnya saya mengalah dan menurut kata umi. Tika itu, yang saya tahu Fujiyama tentunya Jepun, dan langsung tidak mengetahui Fujiyama bermaksud Gunung Fuji. Gunung Fuji merupakan gunung yang tertinggi di Jepun, terletak di Kepulauan Honshu dan berketinggian 3776.24 meter. Pemandangan Gunung Fuji boleh dilihat daripada Kota Tokyo sekiranya hari cerah.

Hehehehe....ingat abang sorang boleh tengok..
Subhanallah, melihat melalui gambarnya sahaja sudah cukup mengagumkan,
apatah lagi melihat dengan mata dan kepala sendiri.......untung abang ye..

Terkahir hari ini, sebelum saya memulakan kerja, seperti biasa, boleh kata saban hari, saban pagi dan saban petang, saya akan 'mengintai' abang melalui marine traffic. Kapal abang sudah memasuki Shimizu. Alhamdulillah, esok abang akan berlayar semula ke Bintulu, bermakna seminggu lagi perlu ditunggu untuk saya bercakap, bersembang, bercerita itu ini... sepuas hati saya dengan abang. InsyaAllah, lebih gembira lagi, jika nama abang tersenarai dalam off-signer untuk Bintulu kali ini...: )..


Apa jua ribut, taufan yang abang tempuhi, semoga Allah sentiasa melindungi abang. Amiin. Dan semoga apa jua ribut dan taufan yang saya tempuhi.......saya dapat siapkan tesis sebelum abang pulang.....................amiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnn..

No comments: