Thursday, September 13, 2012

Sabar menanti

Bismillah...

Genap 3 bulan bercuti, abang kembali memenuhi tuntutan kerjanya, sebagai seorang pelaut. 3 bulan bersama, dan tika ini saya kembali keseorangan. Tapi, abang selalu berpesan, dalam dunia ini, jika kita rasa sunyi, ingatlah ada yang lagi sunyi dari kita. Yang paling penting, Allah sentiasa ada bersama kita. 

Sedang saya bersiap-siap untuk menghantar abang ke KLIA, abang datang menghampiri, menadah tangan dan berdoa, "Ya Allah, lindungilah isteriku", saya tersenyum dan membalas, "Ya Allah, lindungilah suamiku". Saya menyambung doa di dalam hati. "Sungguh, dia suami yang baik ya Allah, temukanlah suamiku dengan orang-orang yang baik, permudahkanlah urusan kerjanya, peliharalah urusan ibadahnya, selamatkanlah pelayarannya." Amiin. Sebelum abang pergi, segala keperluan saya sudah dipastikan cukup lengkap. Katanya supaya hatinya tenang tinggalkan isteri.

Setelah sejam perjalanan dari rumah,kami tiba di KLIA, solat, check in, makan tengahari dan berjalan-jalan dalam kawasan aras 5, KLIA. Sebelum abang masuk ke Balai Perlepasan. Abang menghantar saya ke parkir. Abang menemani saya beberapa minit sebelum saya bertolak pulang. Abang berpesan itu dan ini. Saya gagal menahan kesedihan, akhirnya saya menitiskan air mata. Sekali-sekala abang bergurau dan mengusik. Reda perasaan sedih. "InsyaAllah, 6 bulan lagi kita jumpa", kata abang. Abang menghantar saya dengan lambaian sebelum abang hilang dari pandangan mata saya. 

Selamat belayar abang. Semoga dipelihara dan dalam reda Allah selalu.



13/09/2012 : KL-Hong Kong,
14/09/2012 : Hong Kong-Amsterdam, Amsterdam-Cardiff, Cardiff-Milford Haven
Milford Haven--------------Seri Angkasa

Seri Angkasa


No comments: